Koronavírus

Koronavírus-helyzet a légiközlekedés szereplőinél – III. rész: Flight Refund

Koronavírus-helyzet a légiközlekedés szereplőinél – III. rész: Flight Refund

Cikksorozatot indítottunk, melyben a légiközlekedés meghatározó szereplőit kérdezzük a Koronavírus-járvány okozta helyzetről, intézkedéseikről, terveikről.

A harmadik részben az utasok – járatkésésből és törlésekből fakadó – kártérítési ügyintézésére szakosodott Flight Refund Kft. sales managerét, Hirschler Erikát kérdeztük.

A Flight Refund szolgáltatásáról bővebben itt írtunk.


Hogyan érintette a Koronavírus-válság a Flight Refundot? Megsokasodtak a megkeresések, ügyszámok?

Amint a járattörlések elindultak, nálunk is „égtek” a vonalak, illetve érkeztek az e-mailek. Nem érvényes az EU 261/04 szabályzat járvány helyzetben, vagyis majdnem az összes eset vis maior státuszt kapott. Viszont ugyanezen rendelet alapján kárenyhítés jár, a vis maior státusz miatt, azaz a jegyár visszatérítését vagy alternatív járat és egyéb költségek megtérítését (szállás, transzfer, étkezés, stb.) igényelheti az utas.

Ennek ellenére a legjobb tudásunk szerint igyekeztünk felvilágosítást adni a hozzánk forduló utasoknak. Valóban megnőtt az ügyek száma, és sokat dolgoztunk az új regisztrálók kéréseivel, de sajnos ezek nem jogos kérések, vagyis ebben a helyzetben nem jár a kártérítés. Új szolgáltatásokkal bővültünk, ez válasz az újonnan megjelenő piaci igényekre, például akik nem tudták visszaigényelni a repülőjegy árát.


A jelenlegi szituáció minden szereplőnek, így az Ügyfeleknek is új volt. Milyen megoldásokkal tudták segíteni őket?

Az EU fogyasztóvédelmi szabályzat alapján a repülőjegy ára visszajár az utasnak, ha a kártérítés nem is jár ebben a kivételes helyzetben. Ebben tudunk segíteni a hozzánk fordulóknak, egy jogi csapattal azon dolgozunk, hogy azon utasok, akiknek szüksége van a pénz visszafizetésre a megváltozott körülmények miatt, mihamarabb megkapja azt.


Mit gondol hogyan fognak talpra állni a légitársaságok és milyen lesz az emberek bizalma feléjük?

Erre nagyon nehéz válaszolni, mert nincs varázsgömbünk. A „fiatal” vagy diszkont légitársaságok egy teljesen új üzleti modellel és felépítéssel léptek a piacra évekkel ezelőtt. Ezek a légitársaságok kiemelten profitorientált üzleti vállalkozások, gyors döntési mechanizmussal, alkalmazkodó képességgel és rövid reakció idővel.

A hagyományos légitársaságok már korábban átvették és részben bevezették az új árazási modellt, hogy fel tudják venni a versenyt és piacképes szereplők maradjanak.

Valószínűnek tartom, hogy most más stratégiai kérdésekben is újításra van szükség, nem utolsó sorban technikai felzárkózásra.

A 2019-es év kiemelkedően sikeres volt általában, rengeteg új útvonal, járat és fiatal flottáról számoltak be a légitársaságok. Ezt a szintet nagyon nehéz lesz újra elérni, nem tartom valószínűnek az elkövetkező 1-2 évben. A több mint 90%-os visszaesés mindenkit megviselt, kit jobban kit kevésbé, és sajnos biztosan lesz olyan, aki nem tud fennmaradni még külső segítséggel sem, erről már most is vannak információk.

A bizalom az utasok felől azért rendült meg, mert a repülőjegyeket a járvány miatt nem lehet felhasználni, viszont vissza sem lehet váltani. A kérdés, hogy le tudják-e utazni a következő 1 évben, vagy ha mégsem, visszakapják-e az eredeti jegy árát vagy addigra már a légitársaság sem lesz elérhető. Nagyon nehéz helyzet ez az utasoknak és a légitársaságoknak egyaránt.


Tudatosabbá válnak az utazók a válságot követően?

Mindenképpen. Egyrészt jobban megnézik hol vásárolnak repülőjegyet: olyan internetes oldalon, amit ismernek és megbízhatónak találnak, akit el tudnak érni, ha valami baj van. Másrészt annak ellenére, hogy az utasok többsége ár érzékeny, véleményünk szerint áldoznának a biztonság érdekében.

Az APRA felmérése szerint 10 utasból 7-en fizetnének 1-10 EUR között azért, hogy védelmet kapjanak a késések és törlések ellen. Nekünk erre is van megoldásunk, amikor erre a szolgáltatásra fizetnek elő az ügyfeleink, tudatosan élnek a jogukkal, hogy jár a kártérítés, ha sokat késik a járat vagy törlik a járatot.

Szintén egy APRA kutatás szerint az EC 261 jogszabály a legerősebb védelem a légi utasoknak a világon és nagyon népszerű az utasok körében.


Mik a tervek az elkövetkezendő időszakra? Lesz olyan termék, ami esetleges segítséget nyújt majd az utazóknak egy hasonló tömeges járattörlés esetén?

Egy olyan szolgáltatással támogatjuk az utasokat, ahol járattörlés vagy késés esetén rövid időn belül tudjuk biztosítani a teljes kártérítési összeget az EU 261/04 jogszabálya lapján. Eszerint a jogszabály szerint joga van az utasnak a kártérítéshez, ez 250 – 600 euró, attól függően, milyen messzire utazott volna, de csak abban az esetben, ha megfelel a jogszabálynak. Bízunk benne, hogy ez segít visszaállítani az utazási kedvet és megerősíti a bizalmat a légitársaságok felé.


Mikorra várják a turizmus, légiközlekedés helyreállását? Egyáltalán lehet ezzel számolni?

Lassan elindulnak a légi járatok, hiszen a világ nem állt meg csak lelassult. Az üzleti életben továbbra is szükség lesz személyes találkozókra és utazásokra. Valószínű, hogy előbb a belföldi járatokat indítják, aztán a nemzetközi járatokat, attól függően, hogy az országhatárokat mikor és hogy nyitják meg.  Az idegenforgalom újraindítása érdekében is újra kellene nyitni a határokat, figyelembe véve az államokban végrehajtott egészségügyi intézkedéseket. A cél az utazás lehetővé tétele az utazók veszélyeztetése nélkül.


Kapcsolódó tartalmak:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük