Utazási tanácsok

Segítség, baj van a járatommal! Most mitévő legyek?

Az utóbbi időben napi szinten változnak a menetrendek, köszönhetően a megnövekedett légiközlekedési forgalomnak. Ilyen esetben a légitársaságok biztosítják ugyan a hazautazást, azonban vannak olyan esetek, hogy csak napokkal későbbi járatokra, amely sok esetben nem várt plusz költséget jelenthet az utazóknak. De mit tehetünk, ha hasonló helyzetbe kerülünk? Íme néhány jótanács! 


Fennakadások a légiközlekedésben

A koronavírus-világjárvány következtében az utazások kedvelőinek a szekrény mélyére kellett tenniük bőröndjeiket, köszönhetően a szigorú nemzetközi és regionális belépési szabályoknak. A légitársaságok és repülőterek pedig a túlélés érdekében folyamatosan optimalizálni próbálták kiadásaikat, többek között járatszűkítésekkel és a kiszolgáló személyzet csökkentésével.

A járvány enyhülésével lazultak a beutazási szabályok, az utasok pedig azonnal élni is kívántak az utazási lehetőségekkel, amire azonban a légitársaságok és a repülőtér üzemeltetők nem tudtak kellően felkészülni. Így jutottunk el napjainkig, ahol a késések és a járattörlések sajnos mindennapossá váltak. 

Mielőtt megérkezne a repülőtérre

Először is, érdemes több forrásból is figyelemmel kísérni az utazást, kezdve a vásárlás pillanatától egészen az indulásig.  A légitársaságok napjainkban igyekeznek a lehető legszélesebb körben informálni az utasokat, így az utazás aktuális állapotát több helyen is nyomon lehet követni. A légitársaságok oldalán, a foglalási azonosító megadásával az utazás minden részlete áttekinthető, akárcsak az egyre szélesebb körben elterjedő, a légitársaságok által fejlesztett mobilapplikációkban. Amennyiben módosul a menetrend, vagy rosszabb esetben törlésre kerül a járat, azt a légitársaság minden esetben megpróbálja az elérhető legtöbb felületen az utas tudomására juttatni. A foglalás során megadott kapcsolattartó részére elektronikus, és sok esetben sms üzenetet is küld a légitársaság, míg az utazás részleteit tartalmazó oldalon szintén feltüntetésre kerülnek a módosítások. Érdemes tehát folyamatosan nyomon követni ezeket az oldalakat, és ellenőrizni a postaládát – akár a spam mappát is – , hogy nem érkezett-e üzenet a járatokat üzemeltető légitársaságtól.

A repjegy.hu-n vásárolt repülőjegyek esetében kollegáink szintén tájékoztatják a vásárlás során megadott kapcsolattartót a módosítással kapcsolatos tudnivalókról, valamint változásokról. Amennyiben a repülőjegy módosítása vagy törlése az utazás elhalasztását eredményezi, kollegáink segítségével gyorsan orvosolható a felmerülő helyzet, akár egy új járatra történő átfoglalással is.

Ha már a reptéren szembesül a módosítással, törléssel, esetleg lekéste az átszállást

Ha utasunk már csak a repülőtéren szembesül vele, hogy az oldalunkon vásárolt repülőjegyének járatát módosították, törölték, vagy esetleg lekéste a csatlakozást, azonnal keresse fel ügyfélszolgálatunkat a megadott telefonszámon. Elérhetőségeinket itt találja! Kollegáink rövid időn belül megoldást tudnak javasolni, köszönhetően sok éves tapasztalatunknak és kiterjedt kapcsolatainknak a légiközlekedés világában. Azonban legnagyobb igyekezetünk ellenére, mi sem tudunk 0-24-ben dolgozni, így elképzelhető, hogy akkor van szükség gyors megoldásra, amikor ügyfélszolgálatunk nem érhető el.

Ezesetben az utasnak első körben meg kell bizonyosodnia arról, hogy melyik légitársaságra szól repülőjegye, mivel a foglalást – rajtunk kívül – csak a légitársaság munkatársai tudják kezelni. Hogy érthetőbb legyen, lehet olyan eset, hogy valaki Londonba utazik a British Airways járatával, de a járatot az American Airlines üzemelteti, így az utóbbihoz kell segítségért fordulni, amennyiben ez szükségessé válik.

Kézenfekvő, hogy probléma esetén telefonon keressük fel a légitársaság ügyfélszolgálatát, azonban sok esetben már találkozhatunk olyan chat funkcióval is, melyen keresztül segítség kérhető. A légitársaságok honlapjukon feltűntetik elérhetőségeiket, azonban mielőtt még telefon után nyúlna bárki is, érdemes meggyőződni a foglalás aktuális állapotáról, mert lehet, hogy a légitársaság időközben kicserélte a repülőjegyet egy másik járatra. Az ügyintézés feltétele, hogy az utas megadja a légitársasági foglalási azonosítóját, valamint szükség lesz az egyik utazó vezetéknevére is a beazonosításhoz. Ezekre az adatokra akkor is szükség van, ha chaten vesszük fel a kapcsolatot a légitársaság ügyfélszolgálatával.

A leggyorsabb lehetőség ha az utas már csak a repülőtéren szembesül a problémával, hogy felkeresi a járatot üzemeltető légitársaság kihelyezett ügyfélszolgálatát, ahol sok esetben olyan gyors megoldást tudnak javasolni az utasnak, amit a telefonos ügyfélszolgálat nem ismer. Szükség esetén a kihelyezett ügyfélszolgálat azonnal cserélni tudja a repjegyet egy új járatra, vagy ha szükség van rá, akár szállást is foglalnak az utazónak az adott várakozási vagy átszállási ponton, mind ezt vagy költségmentesen, vagy utólagos költségelszámolással. Amennyiben nem található a légitársasági pult, akkor kérhető még segítség a check-in pultnál is, de ott nem minden esetben tudnak segíteni a repülőjeggyel kapcsolatos átfoglalásokat illetően.

Jegyár visszatérítése

A nemzetközi szabályok szerint jogosult repülőjegy-visszatérítésre mindenki:

  • Akinek járata több, mint 5 órát késett, és már nem kíván felszállni.
  • Akinek járatát kevesebb, mint 14 nappal az indulás előtt törölték, és a felkínált alternatív járat nem felel meg eredeti utazási terveinek.
  • Akitől valamely okból kifolyólag megtagadták a beszállást, és ezt követően nem kívánja igénybe venni az alternatív járat ajánlatot.

Ha az utas úgy dönt, hogy visszaigényli járatának díját, a légitársaságoknak 7 munkanapjuk van azt megfizetni az utazó részére. Alternatív megoldásként a légitársaságok utazási utalványok vagy egyéb szolgáltatások formájában is kínálhatnak kártérítést, de csak az utas aláírt beleegyezésével.