Cikksorozatot indítottunk, melyben a légiközlekedés meghatározó szereplőit kérdezzük a Koronavírus-járvány okozta helyzetről, intézkedéseikről, terveikről.
A második részben a Lufthansa-csoport szóvivője válaszolt kérdéseinkre.
Hogyan érintette a vállalatot a Koronavírus-válság? Miben változott a légitársaság működése?
A járvány kezdete óta Lufthansa minimális szintre csökkentette forgalmát, a fontosabb légiforgalmi kapcsolatokat tartja fent és az alapszolgáltatásokat biztosítja. A cégcsoport 763 repülőgépet számláló flottájának jelentős részét, csaknem 700 gépet ideiglenesen a földön tartanak. A Lufthansa jelenleg 330 járatot üzemeltet frankfurti és müncheni bázisairól, ezzel összeköttetést biztosítva Németország és Európa legfontosabb városaival. A hosszútávú járatokat tekintve jelenleg heti 15-öt üzemeltet: hetente háromszor közlekedik Frankfurtból Newark, Chicago, Sao Paulo, Bangkok és Tokió desztinációkba. A csökkentett menetrendben új úti célok is meg fognak jelenni: május 18-tól például új Frankfurt – Athén / Portó / Göteborg járatok indítását is tervezik, a müncheni bázisról pedig megduplázzák a belföldi járataikat.
Milyen intézkedéseket hoztak a járvány következtében és milyen stratégiával készülnek a következő időszakra?
A járvány gazdasági hatásainak ellensúlyozza érdekében a légitársaság számos költségcsökkentő intézkedést vezetett be: ilyen például a munkaerő-felvétel leállítása, illetve a munkaidő csökkentése. A Lufthansa az üzemi tanáccsal és a szakszervezetekkel egyeztetve rövidített munkaidőt vezetett be a légi- és a földi kiszolgáló személyzet, valamint a menedzsment számára. Ezek a frankfurti és müncheni bázisok 35 000 alkalmazottjából csaknem 31 000-re vonatkoznak, világszerte pedig a Lufthansa-csoport mintegy 87 000 munkatársát érinti a munkaidő-csökkentés.
További költségcsökkentő intézkedésként az igazgatótanács úgy döntött, hogy hat Airbus A380-as, hét A340-600-as és öt Boeing 747-400-as gépüket véglegesen kivonják a forgalomból. Továbbá 11 Airbus A320-as típusú repülőgépet vonnak vissza a rövidtávú útvonalakról. A hat A380-as eladását már korábban betervezték (2022-re volt beütemezve ezek eladása az Airbusnak), az A340-600-as és Boeing 747-400-asok kivonását pedig ezen géptípusok környezeti és gazdasági hátrányaival indokolják. Ezzel a Lufthansa jelentősen csökkenti kapacitását Frankfurtban és Münchenben található csomópontjain. Ezen intézkedéseken kívül a cégcsoport szinte minden, más légitársasággal kötött bérleti szerződését megszüntette.
Mi a helyzet a járataikkal (főleg a budapestiekkel), mikor látják reálisnak az újraindulást?
A Lufthansa nem számol azzal, hogy a légiközlekedés nagyon gyorsan visszatérne a Koronavírus-válság előtti szintre. Szerintük hónapokba fog telni míg a nemzetközi utazási korlátozások teljesen megszűnnek, és évekig fog tartani amíg a légi utazás iránti globális kereslet visszatér a válság előtti szintre. Jelenleg csak minimális forgalommal üzemelnek.
Milyen biztonsági intézkedéseket tesznek annak érdekében, hogy a gépen a fertőzés lehetőségét minimálisra csökkentsék?
Általánosságban rendkívül alacsony annak a kockázata, hogy repülés közben megfertőződjön valaki a vírussal. A Lufthansa repülőgépek igen hatékony légszűrőkkel és levegő keringető rendszerrel vannak felszerelve, amelyek a fedélzeten áramló levegőt teljes egészében megszűrik, eltávolítva a szennyezőanyagokat, például a port, a baktériumokat és vírusokat, ugyanakkor a fedélzeten keringő levegő nagy részét a gépen kívülről pótolják ezzel frissítve azt. Ezáltal egy repülőgép fedélzetén tisztább a levegő, mint amit lent a földön az emberek belélegeznek. A repülőgépeken alkalmazott speciális szűrők megfelelnek a klinikai műtőkben is használt légszűrő rendszereknek. Akárcsak egy műtőben, a repülőgépek fedélzetén is függőlegesen, fentről lefelé áramoltatják a levegőt, tehát nincs vízszintes légáram.
Ennek ellenére a légitársaság arra kéri utasait, hogy május 4-től repüléseik során, a teljes repülési idő alatt viseljenek a szájukat és orrukat elfedő arcmaszkot. Ajánlják továbbá, hogy a maszkokat ne csak a repülés során, hanem már az utazás kezdetétől viseljék (például a repülőtéri várakozás során is), hiszen a minimális távolságtartás nem minden esetben garantálható. Természetesen az utasokkal közvetlen kapcsolatba kerülő személyzet, például a légiutas kísérők is maszkot fognak viselni a repülőút során. Ezekkel a Lufthansa-csoport megfelel számos európai ország hivatalos előírásainak, melyek szerint kötelező a száj és orr elfedése nyilvános helyeken.
Minden utast arra kérnek, hogy hozzanak magukkal maszkot az utazásukhoz, erről mindenkinek magának kell gondoskodnia. A többször használható szövetmaszkot ajánlják, de az egyszerhasználatos eldobható maszkok vagy akár egy sál használatát is megfelelőnek tartják. Ezekről az intézkedésekről és új szabályokról a cégcsoport összes légitársasága SMS-ben vagy e-mailben, és a légitársasági weboldalakon tájékoztatja utasait.
Mindemellett a fedélzeten megpróbálják csökkenteni az érintkezési pontokat a légiutas-kísérők és az utasok között, ezért nem lesznek párnák, takarók, frissítő törülközők, nem lesz fedélzeti értékesítés, megszüntetik az italok felszolgálását, helyette vizes palackokat fognak kiosztani, az eldobható fejhallgatókat nem fogják többé összegyűjteni, és megszűnik á la carte étkezés a fedélzeten.