Utazási tanácsok

Speciális étrend a repülőn

Szerencsére már egyre szélesebb körben ismertek és a súlyukhoz mérten kezeltek az ételallergiák, valamint a különböző intoleranciák. Egy repülőút során sem kell emiatt hátrányt szenvednünk: ha időben jelezzük a légitársaságnak a különleges igényünket, gondoskodnak róla, hogy megfelelő ételt kapjunk. Természetesen nem feltétlenül egészségügyi probléma miatt döntenénk valami más mellett: légitársasága válogatja, hány és milyen alternatíva közül választhatunk.


Számtalan olyan egészségügyi probléma lehet, ami miatt jobban oda kell figyelnünk arra, hogy mit eszünk, mint a többségnek. Ha repülővel utazunk, ezt tudjuk is jelezni a légitársaságnak: sőt, a kínálattól függően válogathatunk olyan opciók közül is, amelyeket megenged a vallásunk, vagy az életmódunkhoz jobban illik (vegetáriánus, vegán, rostban gazdag, alacsony zsírtartalmú stb.).

Fontos, tudni, hogy a hagyományos légitársaságoknál turista osztályon a rövid távú járatokon jellemzően csak egy apró harapnivalót, például szendvicset, vagy egy kisebb csokit kínálnak. Azonban hosszútávú járatokon, illetve a business és first classon a napszaknak megfelelő étellel készülnek az utasok számára.

A legfontosabb, hogy ha valamilyen speciális igényünk van étkezés terén, akkor azt minél előbb jelezzük a légitársaságnak, de legkésőbb 24 vagy 48 órával az utazásunk kezdete előtt (társasága válogatja, mi a végső határidő). A check-in pultnál, a kapunál vagy a fedélzeten már nincs erre lehetőség, mert minden járatra annyi speciális adaggal készülnek, amennyit előzetesen kértek az utasok.

Az alternatíva választása nem kerül plusz pénzbe az utasnak. Ráadásul, ha valaki törzsutasként utazik egy légitársaságnál, akkor a rendszer automatikusan felajánlhatja a speciális lehetőséget.

Diszkont légitársaságok esetében nincs étkezési ellátás a jegy árában, így ilyen esetekben nem is kérhető speciális étel a fedélzeten. Ilyenkor magunknak kell gondoskodnunk arról, hogy legyen számunkra megfelelő enni- vagy nassolni való a gépen: vehetünk a reptéren például, vagy a fedélzeten is akár. Érdemes előre megnézni, milyen ennivalókat árulnak a gépen.

Mindenesetre akkor is érdemes előre felkészülni valamilyen étellel-itallal, ha csak nagyon rövid útra megyünk, hiszen bármi közbejöhet. Hiába bírnánk ki evés nélkül azt a 2-3 órát, amit a levegőben töltünk, ha valami miatt nem tud fel- vagy leszállni a gép, akkor könnyen probléma lehet abból, ha nincs nálunk biztonságos harapnivaló (és mondjuk a légitársaság is kifogy belőle). 

A repülőgép személyzet felé is érdemes lehet jelezünk, ha az egészségünk miatt van szükségünk speciális ételre. Ők az utaslista alapján tudják, hogy kik igényeltek, de jobb lehet személyesen jelezni nekik, hogy mennyire súlyos például az allergiánk, hol tartjuk az epipenünket, gyógyszerünket, egyéb eszközünket, amire szükség lehet akkor, ha baj van. Egyes légitársaságoknál például arra is figyelnek, hogy az ételallergiás közelében ülők mit esznek: megkérhetik az érintett utasokat, hogy a fedélzeten ne fogyasszanak olyasmit, ami allergént tartalmaz.

Ezek a tartalmaink is érdekelhetik: