Bármilyen csodálatos is az utazás és a felfedezés szabadsága, a repülés évek óta a környezetvédelmi viták egyik főszereplője. A kérdés pedig jogos: tényleg ilyen káros ez a közlekedési mód? És ha igen, lehet ezen változtatni? A válasz szerencsére megnyugtatóbb, mint azt elsőre gondolnánk – mutatjuk is, hogyan válik a repülés egyre fenntarthatóbbá.
Mennyire környezetszennyező a repülés?
Mielőtt rátérünk a zöldebb útra, tisztázzuk: miért is van annyira környezetszennyezőként megbélyegezve az egyik legélvezetesebb utazási forma?
A repülés bár a globális CO₂-kibocsátás mindössze 2-3%-áért felelős, a káros hatásai ennél sokrétűbbek: a magas légköri kondenzcsíkok melegítő hatása nagyobb, mint a felszíni kibocsátásé. Ez azt jelenti, hogy ugyanannyi szén-dioxid kibocsátása nagyobb klímaváltozási hatással bír, ha 10-12 kilométer magasságban történik, mintha ugyanezt a földfelszínen tennénk. Ráadásul ezek a kondenzcsíkok vékony, fátyolszerű felhőkké, úgynevezett cirruszfelhőkké alakulnak, amik hosszú ideig a magasban maradnak, és csapdába ejtik a Földről kisugárzott hőt – ez pedig melegítő hatással van a bolygóra.
Emellett a kibocsátott nitrogén-oxidok fokozzák az üvegházhatást, ráadásul a repülőgépek gyakran üresjáratban is fogyasztanak: guruláskor, várakozáskor, földi teszteknél is pörögnek a hajtóművek, miközben semmi valós mozgás nem történik – csak szennyezés.
Annyira viszont nem szomorú a helyzet, mint ahogy az előbbi tényezők mutatják: a légi közlekedés ugyanis épp most megy keresztül egy fenntarthatósági forradalmon. Az iparág technológiai ugrásokkal, innovációval és szabályozási szigorítással válaszol a kihívásokra, és ez már nem csak ígéret, hanem valóság is. Így hát nézzük, hogyan válik a repülés – bármilyen hihetetlen is – egyre környezetbarátabbá.

A jövő üzemanyaga
Az egyik legígéretesebb irány a fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF – Sustainable Aviation Fuel) használata. Ezek az üzemanyagok nem fosszilis forrásból, hanem például használt étolajból, biomasszából vagy akár légköri CO₂-ból készülnek.
Egyes SAF-ok akár 80%-kal is csökkenthetik az életciklusra vetített kibocsátást. A KLM, a Lufthansa vagy a United Airlines már használják is őket, sőt egyes tesztjáratok már 100%-ban SAF-fal repülnek. Az irány tehát nagyon ígéretesnek tűnik, így az EU célja, hogy 2050-re a teljes légiközlekedés 70%-ban ilyen üzemanyagot használjon – ami pedig megoldás lehet a kerozin egyre növekvő hiányára is.
Elektromos és hidrogénhajtású gépek
És a fenntartható üzemanyag még csak a kezdet. Az elektromos és hidrogénhajtású repülőgépek is áttörést jelenthetnek az iparágban. Az Airbus ZEROe projektjei vagy a Pipistrel és az Eviation Alice elektromos gépei már repülnek – egyelőre még csak tesztüzemben, de 2035-re valós eséllyel beléphetnek a kereskedelmi forgalomba, főként regionális útvonalakon. És hogy ezt miért akkora szenzáció? A hidrogénnel hajtott gépek zéró kibocsátásúak, működés közben csak vízpárát engednek a levegőbe, és jóval csendesebbek is, mint mai társaik.

Adatvezérelt, okos repülés
A technológiai újításokat pedig a digitális megoldások is kiegészítik. A jövő fenntartható repülése mesterséges intelligenciával optimalizált repülési útvonalakkal, automatikus légiforgalmi menedzsmenttel és prediktív karbantartási rendszerekkel egészül ki, ami mind jelentősen csökkenti a felesleges üzemanyag-fogyasztást és a földi tesztek számát is. A földi kiszolgálás elektromos vontatókra és hibrid buszokra áll át, a tervek szerint a logisztikai lánc pedig hatékonyabb és gyorsabb lesz, mint valaha.
Tudatosabb utasok
A vállalatok tehát igyekeznek tenni a zöldebb közlekedésért, de emellett az sem mindegy, hogy mi utasként mit teszünk. Így gyűjtöttünk néhány tippet, amivel te is hozzájárulhatsz a fenntarthatóbb repüléshez:
- Válassz közvetlen járatot, hiszen a felszállás a legszennyezőbb szakasz.
- Ne pakold túl a csomagokat! Egyrészt anyagilag is jobban jársz, ha ésszerűen pakolsz a túlzsúfolt poggyászok helyett, másrészt minden felesleges kilogramm több üzemanyagot igényel.
- Ha van rá lehetőséged, válassz SAF-ot használó légitársaságot – ezt már egyre többen feltüntetik a foglalási felületen.
- A reptérre való kijutáshoz is válassz fenntarthatóbb alternatívát – a tömegközlekedés erre kiváló megoldás.
A 100%-ban fenntartható repüléstől tehát bár még távol vagyunk, de a törekvések erősek és egyre több megvalósítható ötlet születik. A technológia fejlődik, az iparág alkalmazkodik, és az utasok egyre tudatosabbak. Egy kis odafigyeléssel tehát nem kell lemondanod az utazás öröméről – elég csak arról a régi beidegződésről, hogy a repülés mindig egyenlő a bűntudattal.