Érdekességek

Lerántjuk a leplet a legérdekesebb repülős kérdésekről II.

Lerántjuk a leplet a legérdekesebb repülős kérdésekről II.

Utazás előtt vagy közben bizonyára Önben is felmerültek már repülős kérdések, melyek nem hagyták nyugodni! Most lerántjuk a leplet az érdekességekről!

Milyen sebességgel megy egy repülőgép?

Egy repülőgép sebessége függ a típusától, valamint attól, hogy keleti vagy nyugati irányba halad. Hátszélben – keleti irányba – értelemszerűen nagyobb sebességet ér el ugyanaz a gép. Általánosságban elmondható, hogy az utasszállítók sebessége jellemzően 700-900 km/óra között van, a tengerentúli társaságok gépei pedig 1000-1050 km/órával mennek általában.

Miért dugul be a fülünk repülés közben?

Fel- és leszállás közben a legtöbb embernek bedugul a füle. Ezt a légnyomás változás okozza. Felszálláskor csökken a légnyomás, leszálláskor pedig újra megemelkedik. A dobhártya két oldalán a különböző nyomást a fülkürt egyenlíti ki. Nyeléskor megnyílik a fülkürt, és a beáradó levegő kiegyenlíti a nyomást. Ha a nyomás nem tud gyorsan kiegyenlítődni, akkor fülzúgást, pattogást, fülcsengést, fülfájást tapasztalunk. Átmenetileg szédülés és hányinger is jelentkezhet.

A legtöbb esetben ez az érzés spontán elmúlik. A kisgyerekeknél, valamint a náthás embereknél ez a probléma huzamosabb ideig is fennáll és erősebb tünetek jelentkezhetnek. Segít, ha fel- és leszállás közben tudatosan, sokat nyelünk, rágózunk vagy apró kortyokban folyamatosan iszunk. Kapható speciális füldugó is a repüléshez. Egy gyakorlott stewardess szerint az is jó megoldás, ha a fel- és leszállás idejére két bögrét szorít az ember a fülére. Mivel így viccesen néz ki az utas, ezért ezt a módszert a gyerekeknek és a betegeknek szokták javasolni az erős fülfájás ellen. Aki erősen náthás, ha lehet, jobb, ha elhalasztja a repülést.

Utazás előtt vagy közben bizonyára Önben is felmerültek már repülős kérdések, melyek nem hagyták nyugodni! Most lerántjuk a leplet az érdekességekről!

Miért van spirál festve a hajtóművek közepére?

Az a fehér spirál a hajtómű közepén az úgynevezett orrkúp spirál. Legfőbb célja, hogy jelezze, ha a hajtómű mozgásban van. Ez a földi személyzet biztonságát szolgálja, akik fülvédőben dolgoznak, így nem feltétlenül hallják, ha beindul egy hajtómű. A festett spirál mozgása azonban egyértelmű jel, hogy biztonságos távolságba kell állni a géptől.

Utazás előtt vagy közben bizonyára Önben is felmerültek már repülős kérdések, melyek nem hagyták nyugodni! Most lerántjuk a leplet az érdekességekről!

Alszanak-e a pilóták a hosszú repülőutakon?

A válasz: igen. Sőt, nem csupán a tengerentúli járatokon fordul elő, hogy elbóbiskol a pilóta, hanem a rövid távú utakon is. A személyzet jelezheti is a pilótának, hogy szüksége van egy kis pihenésre. Természetesen nem arról van szó, hogy a pilóta végigalussza az utat, majd kábán ébredve próbál landolni, hiszen a mély alvás után romlik az ember reakció ideje. Csupán rövid időre elszundítanak a pilóták, hogy felfrissüljenek. Amíg az egyik pilóta pihen, a másik figyel mindenre.

Utazás előtt vagy közben bizonyára Önben is felmerültek már repülős kérdések, melyek nem hagyták nyugodni! Most lerántjuk a leplet az érdekességekről!

Mi az a turbulencia?

Turbulencia akkor alakul ki, ha hirtelen megváltozik a légáramlás. Hirtelen megváltozik a szélerősség, ami megrángatja a gépet. Turbulencia keletkezhet viharos időben, de a hegyek és a magas épületek is eltéríthetik a légáramlatokat. A modern repülőgépek rövid idő alatt képesek 30 métert zuhanni és emelkedni. Úgy építették meg őket, hogy a legerősebb turbulenciát is kibírják. Kellemetlen érzés ugyan, amikor megdobja a szél a gépet, de ettől még nem fog lezuhanni a repülő. Maradjunk a székben ülve, bekötve. Annak érdekében, hogy kevésbé érezzük a rázkódást, érdemes a szárnyak fölötti ülések egyikére venni a jegyet.

Utazás előtt vagy közben bizonyára Önben is felmerültek már repülős kérdések, melyek nem hagyták nyugodni! Most lerántjuk a leplet az érdekességekről!

Van olyan érdekes repüléssel kapcsolatos kérdés, ami foglalkoztatja? Írja meg nekünk kommentben és egy következő cikkben megválaszoljuk!

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.