A légi közlekedés jelentősen átalakulhat a koronavírus kitörése előtti időszakhoz képest. Megváltozhatnak majd az utazási szokások, a légi közlekedést szabályozó előírások és a repülőterek, légitársaságok nyújtotta szolgáltatások is. A SimpliFlying.com tanulmánya végigveszi, hogy milyen újdonságokra számíthatunk majd egy repülőút során a check-in-től a leszállásig.
Online check-in
Korábban az online check-in során az utasoknak fel kellett tölteniük az útlevél adataikat, ülőhelyet kellett választaniuk, és ha opcionális szolgáltatást szerettek volna, mint például plusz egy bőrönd, azt itt vásárolhatták meg.
Azonban ez az új helyzet további óvintézkedéseket vonhat maga után akár már a check-in folyamata közben is. Hasonlóan a ma már működő Yellow Fever cardhoz, mely a sárga láz elleni oltást tanúsítja – a sárga láz elleni védőoltást a Dél-Amerikába és Afrika trópusi és szubtrópusi területeire utazóknak szükséges megkapniuk – a koronavírus mentességet is tanúsítanunk kell majd.
Előreláthatólag a légitársaságok is frissíteni fogják az opcionálisan megvásárolható szolgáltatásaik listáját. A tervek közt szerepel egy all inclusive biztosítási szolgáltatás, melynek megvételével az utas járattörlések esetén könnyebben tudja majd visszaigényelni a teljes repülőjegy árának összegét. Emellett lehetőség lesz maszkot és kesztyűt is vásárolni a repülőút mellé, de azt az ötletet is fontolóra vették már a légitársaságok, hogy egy bizonyos összeg fejében az utasok megvehessék a mellettük lévő ülőhelyet is, szabadon hagyva azt.
Reptéri check-in és poggyász feladás
Az eddigi gyakorlat szerint, aki elvégezte az online check-int, és nem volt feladandó poggyásza, a reptére érkezést követően egyenesen mehetett a biztonsági kapukhoz. Ez azonban a jövőben könnyen megváltozhat.
Elképzelhető, hogy a pandémia lejártát követően bevett gyakorlat lesz a reptereken, hogy minden utas számára kötelező check-int írnak elő, ahol majd egy CT szkenner segítségével ellenőrzik az utasok egészségi állapotát, míg egyes légitársaságok akár vérvizsgálatot is elvégezhetnének. Mind a feladott mind pedig a kézipoggyászokat fertőtleníteni fogják, és ezt bizonyító tanúsító címkével láthatják majd el őket. Az üléseket a repülőtéri személyzet oszthatja majd el arányosan, figyelembe véve a megfelelő, egészségügyi távolságok betartását, míg az utasokat maszk és kesztyű viselésére kötelezhetik az egész út időtartalma alatt.
Tehát a check-in folyamata érezhetően lassulhat majd az elkövetkező időszakban. Az új szabályok bevezetésével lehetnek majd olyan esetek, amikor már az indulást megelőzően 4 órával érdemes lesz kimenni a repülőtérre. Ez kezdetben biztosan sok gondot okozhat majd a nagycsaládos utazóknak és az időseknek egyaránt, de a biztonságos utazás mindenkinek közös érdeke kell, hogy legyen majd!
Utasbiztonsági ellenőrzés
Eddig az utasoknak két mód állt rendelkezésükre az utasbiztonsági ellenőrzésnél. Vagy csak egyszerűen kivárták a sorukat, míg eljutnak az ellenőrzésig, vagy megvásárolták a gyorsító sáv elnevezésű szolgáltatást, mellyel gyorsabban abszolválhatták ezt a kötelező reptéri elemet. A változások azonban úgy tűnik, itt is elkerülhetetlenek lesznek majd.
A szakértők szerint több új, kötelező változtatás is várható lesz majd a biztonsági kapuknál. Az egyik ezek közül az indulást megelőző 2 órával történő higiéniai ellenőrzése az utasoknak. Ez magában fogja foglalni, hogy a kézipoggyászok egy speciális szkenneren haladhatnak majd keresztül, mely a fertőző kórokozókat lesz hivatott kiszűrni. Az utasoknak kötelezővé tett maszk és kesztyű hordását ellenőrizni fogják, melyhez új típusú megfigyelő rendszereket fognak kiépíteni a repterek, hogy kiszúrják a renitenskedőket. Továbbá tilos lehet majd más holmijához is hozzányúlni!
Reptéri váró és beszállás
A repülőterek váróiban több millió ember fordul meg havonta, így ez egy kifejezetten veszélyes terület, ha a járványügyi biztonságot tartjuk szem előtt, így várhatóan itt is reformok kerülhetnek majd bevezetésre.
A légitársaságok és a repüléssel foglalkozó szervezetek is egyetértenek abban, hogy az utasoknak a felszállás előtt legalább 1 órával jelen kéne majd lenniük a kapuknál, ahol a beszállás menete fog történni. Kötelezővé tennék a most is érvényben lévő társadalmi távolságtartás – ami 1,5 méter – betartását is. Ez igaz lesz a reptéri várókban kihelyezett ülésekre is.
Az automatákat úgy szeretnék majd kialakítani, hogy azok érintésmentesek legyenek, míg az éttermek teljesen átállnának majd az olyan típusú élelmiszerek forgalmazására, amiket nem az éttermekben, hanem a repülőn lehetne majd elfogyasztani. Nagyon fontos szabály lesz az is, amennyiben bevezetésre kerül, hogy azok az utasok, akik a check-in során történő egészségügyi vizsgálaton „megbuknak”, nem szállhatnak majd fel a gépre!
A jelenlegi felszállás előtti körülmények is feltehetőleg változásokon fognak átesni. A szoros, egymás mögött álló sorok megszüntetésre kerülhetnek, és a 1,5 méteres távolságtartás itt is alapkövetelmény lesz. Kialakításra kerülhet egy fertőtlenítő kapu is, amelyen az utasokat, kézipoggyászukkal együtt, egyesével fognak majd csak átengedni.
Védelem a repülőgépen
A felszállás előtti rutinműveletek is változhatnak a koronavírus járvány következményeként. A légiutaskísérők, az utasokhoz hasonlóan maszkban és kesztyűben fognak szolgálatot teljesíteni, és felszállás előtt a személyzet ellenőrizheti is, hogy az utasok betartják-e az erre vonatkozó előírásokat. Biztos sokan tudják már fejből a felszállás előtt bemutatott biztonsági szabályokat. Ennek tematikájában is várhatóak változtatások, és bemutatásra kerülhetnek az alapvető higiéniai óvintézkedések ismertetése is.
Felmerült továbbá annak is a lehetősége, hogy a személyzet önálló döntési jogkört kapjon, és leszállítsa a gépről azon utasokat, akik rosszullét jeleit mutatják magukon. Továbbá a tervek közt szerepel az is, hogy a légiutaskísérők 30 percenként kézfertőtlenítővel lássák el az utasokat.
A kabintérben tárolt és felszolgált élelmiszerek esetében is könnyen elképzelhető, hogy változások fognak beállni. A prémium repülőjeggyel utazók esetében elmaradhat a friss ételek porcelánon történő felszolgálása, és az ezen az osztályon utazó utasok is előre csomagolt, kész ételek közül választhatnak majd, ezzel is megakadályozva, hogy bármilyen kórokozó is felkerülhessen a gépre az élelmiszerekkel.
Kialakításra kerülhet az úgynevezett érintés nélküli kabinszórakoztatás is. Ez magával hordozná az érintőképernyős szórakoztatórendszerek átalakítását, a készpénzes fizetés lehetőségének ignorálását, illetve a fedélzeten található magazinok megszüntetését is.
Landolás után
A járvány kitörése rávilágított arra is, hogy landolás után, az adott országba belépő utasokat is érdemes lenne tesztelni. Így a légi közlekedés világa több tervvel is előállt, hogy óvják munkatársaikat, utasaikat és az érintett reptereket-országokat a fertőzésveszélytől.
A fent említett terv egyik eleme, hogy a leszállást követően a feladott poggyászokat első körben fertőtlenítik, és csak a kórokozómentes cédulát kapott poggyászokat fogják kihelyezni a váró szalagokra. A reptereken hőleolvasó kamerák telepítését tervezik, hogy ezzel is kiszűrhetőek legyenek a láz és hőemelkedéssel érkező utasok. A határellenőrző pontokon az utasokat és a határőröket egy plexi választaná el egymástól, ezzel is védve az ott dolgozókat. A határellenőrzéshez kapcsolódva, a tervek szerint nem lenne elég az útlevelünk (egyéb személyes iratunk) felmutatása, hanem a már első pontban is tárgyalt, egészséget igazoló dokumentumot is be kell majd mutatnunk.
Ha az előzetes tervek megvalósulnak, úgy járatcsökkentésekkel is számolhatunk majd a jövőben, hiszen a légitársaságok nem szállhatnának fel újból a megszokott fél órás időn belül. Az óvintézkedések bevezetése következtében ugyanis a gépeknek minden landolást követően egy alapos tisztításon kell majd keresztülesniük.