Tippek a foglaláshoz

Az olcsó repülőjegy titkai

Jó áron is foglalhatunk repülőjegyet.
Jó áron is foglalhatunk repülőjegyet.

Miért ne kérdezzük meg a repülőgépen mellettünk ülő utastársunkat, hogy ő mennyiért vette meg a repülőjegyét?
Mert könnyen szívrohamot kaphatunk.
Hogy semmi esetre se kerüljünk ilyen kellemetlen szituációba, leírjuk dióhéjban, hogy milyen alapvető szabályokat érdemes betartani repülőjegy vásárláskor. Így jó eséllyel mások kapnak majd infarktust a mi repülőjegyünk árától.

A titok nyitja, mint majdnem mindig, a történelemben keresendő.
A kezdet kezdetén a légitársaságok borzasztó egyszerűen megoldották a dolgot. A mai vasútjegyekhez hasonlóan vásárolhattunk első és másodosztályú repülőjegyeket (később business és turista lett). A repülőjegy értékesítő ügynöknek már akkor sem volt egyszerű, ki kellett számolnia az úti cél távolságát mérföldben, és az alapján beáraznia a repülőjegy díjtételét. Aki első osztályra vett, sokat fizetett, aki turistára, az… nos, az is sokat fizetett, de mégsem annyit, mint a first class utazó.
Aztán az idők során – mivel akkor még javarészt nemzeti légitársaságok működtek – az idegenforgalmi hivatalok kitalálták, úgy édesgetik hosszabb maradásra a beutazó turistákat, hogy kedvezményeket biztosítanak. Például az egész hétvégét az adott városban töltő vendégeknek. Ez amolyan korabeli légügyi marketing volt, a jegyek pedig az ‘excursion’, azaz kiránduló jegyek.
A légitársaságok is rájöttek, hogy saját értékesítési érdekeiket is akciókkal lehet a legkönnyebben érvényesíteni. Ahhoz, hogy időben meg tudják tölteni járataikat, és ne kelljen az utolsó pillanatban egy félig kongó géppel szembesülniük, bevezették az APEX jegyeket, amelyek az excursion megkötés mellett azért voltak olcsók, mert meg kellett őket venni  X nappal indulás előtt. Olcsóbbá tették a szigorúbb megkötésű (pl. nem módosítható, nem visszatéríthető jegyeket) is.
Mára ez az akciós díjtétel generálás olyannyira elburjánzott, hogy egyetlen járathoz akár 20-25 féle tarifa is tartozhat, különböző megkötésekkel. A díjtételeket betűjellel különböztetjük meg, és mindegyikhez meghatározott számú ülőhely tartozik, ami – aki kapja, marja alapon – a szabad helyek függvényében értékesíthető.

De nézzük inkább a lényeget, hogyan növeljük az esélyeinket egy olcsó repülőjegy beszerzésére:

  • Minél korábban, de azért túl korán se!
    Vannak mindenféle statisztikák, hány héttel utazás előtt érdemes egy repülőjegyet lefoglalni (8-9 hét a leggyakoribbb érték), de ha belegondolunk, hogy minden a rendelkezésre álló szabad helyektől függ, annyit mondhatunk: minél előbb. Egyébként a vásárlás legkorábbi időpontja függ az adott légitársaság menetrendjétől (hiába akarunk januárban novemberi jegyet foglalni, ha kint sincs még a menetrend), illetve 350 napnál korábban még a helyfoglalási rendszerek sem nyitják meg a járatokat.
  • Népszerű = olcsó
    Nem csak a távolság számít, minél forgalmasabb egy repülőtér, annál többen utaznak oda. Minél többen utaznak oda, annál gazdaságosabban lehet arra a célpontra járatokat üzemeltetni. Ha célpontod egy kisebb város repülőtere, érdemes körülnézni, hátha van 100-150 km-en belül egy metropolisz, ahova sokkal olcsóbban eljuthat, és onnan vonattal, busszal megoldva a továbbjutást, olcsóbban jön ki az utazás, mint végig repülővel.
  • Készítsd a hitelkártyát!
    A fentiekben is írjuk, minél gyorsabban biztosítod a légitársaságot, hogy biztosan kell a repülőjegy, annál olcsóbban adja. A legolcsóbb repülőjegyeket azonnal ki kell fizetni, amit sokszor csak bankkártyával lehet (a fapadosok szinte mind így működnek). Ha nem is rögtön, 1-3 napnál biztosan nem hosszabb a fizetési határidő.
  • Légy rugalmas a dátumot illetően!
    Ez is a szabad hely függvényéből adódik. Ha pénteken drága a repülőjegy, mert az egy népszerű nap, nézd meg a környező dátumokat.
  • Légy rugalmas szezont illetően!
    Ugyanez “nagyban” is érvényes, főként az interkontinentális repülőjegyeknél: egy USA repjegy júliusban nagyon magas áron kapható csak, így ha teheted érdemes olcsóbb szezont keresni.
  • Légy rugalmas az indulási várossal is!
    Nem minden esetben igaz, de egy próbát megér: bécsi, pozsonyi indulással sokszor jobbak a lehetőségek. Még ha az odajutás/parkolás/szállás költséget belekalkuláljuk, akkor is.
  • Vállaljuk be az átszállást!
    Néhány célpontnál az átszállással üzemelő légitársaságok kedvezményeket biztosítanak, hogy oda is velük utazzunk. Ez azonban becsapós lehet, reptéri illetékekkel együtt sokszor majdnem ott vagyunk “ahol a part szakad”: ha olcsóbb is, nem éri meg a kényelmetlenséget.
    Ráadásul nagyon figyeljünk oda, nem kell-e repteret váltani az átszállásnál, vagy az átszállási ponton aludnunk. Az ezzel járó közlekedési és szállásköltséggel együtt ugyanis akár rosszabbul is járhatunk.
  • Fapados – olcsó hús?
    Született korábban a fapados légitársasági modellt bemutató posztunk az olcsó fapados repülőjegyek előnyeiről-hátrányairól, így csak egy gyors ismétlés: csak úgy éri meg foglalni, ha tudjuk, hogy azért olcsóbb, mert távoli repterekre szállnak le, lecsupaszítják áraikat, azonnal fizetni kell kártyával és nem visszatéríthető, és bármelyik pillanatban törölhetik a járatot üzletpolitikai okokra hivatkozva.
  • Hányat aludjak?
    A bevezetőben ecsetelt szabály a legtöbb hagyományos (azaz nem fapados) légitársaságnál a mai napig tartja magát, hogy a hétközi repülőjegy drága, míg a szombati kintalvással olcsóbban járhatunk.
    A maximum kinttartózkodásnál már kezdi érvényét veszteni a dolog, de 1 hónap alatt nem érhet meglepetés.
  • Feldarabolva olcsóbb
    Kevesen tudják, hogy az új idők szelei elérték a hagyományos légitársaságokat, és kicsit túl is lőttek a célon: a fapadosoknál szinte mindegy, hogy egy oda-vissza repülőjegyet veszünk, vagy oda és vissza külön-külön, hiszen egyirányú díjtételekkel dolgoznak. Néhány hagyományosnál azonban érdemes az adott célpontra irányonként is rákeresni, ugyanis úgy olcsóbb, mint retúrban megvéve! Ritka eset, de egy próbát megér.
    Sokan kísérleteznek még azzal is, hogy mondjuk egy Budapest – Valencia jegyet úgy vesznek meg, hogy egyik légitársasággal pl. Budapest – Frankfurt, másikkal Frankfurt – Valencia. Olcsóbb is lehet, de vigyázzunk, mert 2 külön repülőjegy esetén nem vállalják a légitársaságok az ingyenes továbbszállítást, ha lekéssük a csatlakozást, még akkor sem, ha saját hibánkon kívül (pl. járattörlés, jelentős járatkésés) miatt történik! Érdemes 1 éjszakát rászámolni az átszállóponton.

Sokat segíthet a tájékozódásban a www.repjegy.hu úti célok menüpontjának árfigyelője, amely 6 hónapra előre megmutatja, hogy alakulnak a repülőjegyárak egy adott célállomásra.

    2 Responses

  1. Az utolsó ponthoz: A Frankfurt-Bécs vonalon tapasztaltam (Azt hiszem, Austrian Airlines) hogy az oda-vissza jegy olcsóbb, mint a csak oda jegy. És nem ám egy útra vonatkoztatva, hanem összességében is. Ha csak oda akarok utazni, akkor is jobban megéri megvenni a jegyet oda-vissza, legfeljebb a visszaútra elfelejtek becsekkolni. Ennek mi értelme van? Mármint a légitársaság szempontjából.

  2. A repülőjegyek árát a hagyományos légitársaságok oda-vissza útra publikálják és sok esetben az egyirányú repülőjegyek árát a legmagasabb turista ár 70 %-ában határozzák meg.
    A légitársaság szemszögéből sok esetben az „eladott helyek” száma fontosabb szempont, mint az hogy az adott járatra fel is használják e a kiállított repülőjegyet.
    Sok légitársaság az igényekhez igazodva módosított ezen az árképzésen és kedvezőbbé tette díjtételeit az egyirányú utakra, de egyelőre nem ez a jellemző a nagyobb légitársaságoknál.

A hozzászólás letiltva.