Aktuális blog bejegyzésünk azoknak nyújthat hasznos segítséget, akik valamilyen speciális szolgáltatás igénybevételére szorulnak. Ezen lehetőségeket repülőjegyünk mellé opcionálisan és igényeinknek megfelelően választhatjuk meg az utazás időtartama alatt.
Az a légitársaságoktól függ, hogy mely különleges alternatívát áll módunkban kérni, továbbá az is, hogy melyekkel élhetünk díjmentesen és díj megfizetése mellett. A következőkben összegyűjtöttük azon szolgáltatások listáját, amelyekkel mindennapi munkánk során a leggyakrabban találkozunk.
A repüléshez tartozó szolgáltatások többségét már a repülőtéren igénybe vesszük, azonban vannak olyanok, amelyek az egész utunkra kihatással lehetnek.
Kényelmi szolgáltatások a repülőtéren
Amennyiben turista jeggyel utazunk, számos olyan szolgáltatást tudunk felár ellenében használni, amelyeket egy business repülőjegy foglalása esetén az ár már alapból tartalmaz. Ilyen például a gyors biztonsági átvizsgálás, illetve a várók szolgáltatásai. A gyorsított biztonsági átvizsgálás esetén nem kell a repülőtéren hosszú várakozási idővel számolni, mert egy külön biztonsági kapun haladhatunk át, így szinte percek hogy átvizsgálják személyes tárgyainkat, és bejuthatunk a tranzit területére. A szolgáltatást a repülőtéri jegyeladó irodákban lehet megvásárolni.
A váró szolgáltatás igénybevétele esetén is érdemes előbb tájékozódni a repülőtér oldalán, mivel válogathatunk a különböző lounge-ok között. A kényelmi várók arra hivatottak, hogy az utasok a tranzit területtől elzárt, nyugodt környezetben várakozzanak a járat indulásáig, miközben italokat és ételeket szolgálnak fel.
Ezen várók minden repülőtéren megtalálhatóak, azonban az itt nyújtott szolgáltatásokban lehetnek eltérések.
Ázsiában és Közel Keleten több olyan váróval találkozhatunk, ahol két járat érkezési és indulási ideje között, akár kényelmes ágyakban is megpihenhetünk vagy masszás szolgáltatást is rendelhetünk. Nem ritkán, de előfordul, hogy ezekre a szolgáltatásokra előzetes foglalás szükséges.
Speciális szolgáltatások a fedélzeten
Az ellátás az európai desztinációk között nem túl változatos – tisztelet a kivételeknek – azonban a hosszútávú járatokon lehetőségünk van speciális ételek lekérésre. Módunkban áll rendelni például halételt, vegetáriánus-, laktózmentes, baba, illetve gyermek ételt is. Kérésünkkel minden esetben a repülőjegy megvásárlásakor forduljunk az utazási iroda vagy légitársaság ügyintézőjéhez, de legkésőbb 48 órával a járat indulása előtt jelezzük óhajunkat. A határidőn túl jelzett igényeket a légitársaság már nem igazolja vissza.
A fapados repülőjegy értékesítő társaságok esetében jó néhány olyan fizetős, kényelmi szolgáltatással tudunk élni, amelyek más, hagyományos légitársaságoknál már az alapszolgáltatás kategóriába tartoznak. Ilyen lehet az előre lefoglalt ülőhely, nagyobb lábtér, vészkijárati hely foglalása, de annak sem lehet akadálya, hogy napszaknak megfelelő étkezést rendeljünk. Igényeinket legkésőbb az utasfelvétel elvégzése előtt jeleznünk kell a légitársaság felé.
Speciális törődést igénylő utasok
Vannak olyan utasok, akik segítségre szorulhatnak fizikai vagy egészségi állapotuk miatt. Ilyenkor sem kell lemondani az utazással járó előnyökkel, mivel rájuk a repülőtér alkalmazottai és a légitársasági személyzet is nagyobb figyelmet fordít. Mindenki, aki utazása során segítségre szorul, már előre, de legkésőbb a check-in pultnál jelezze ezt. Őket külön segítők kísérik át a terminálon, illetve a gépre be- és kiszállásnál sem hagyják magukra.
Amennyiben az utas kerekesszékkel vagy vakvezető kutyával utazik, ezt a repülőjegy foglalás előtt jelezze! Minden légitársaság köteles ingyen szállítani az orvosi segédeszközt és maximum két mozgást segítő berendezést, mely lehet kerekesszék vagy mankó.
Kíséretnélküli gyermek
Előfordulhat, hogy gyermekünket szeretnénk eljuttatni valahová, azonban nem tudjuk megoldani, hogy vele együtt utazzunk. Ilyenkor nyugodtan kérjük ezt a szolgáltatást. Az opciót minden 2 és 12 év közötti gyermekek repülőútja esetén kötelező megrendelni, azonban a 12 év felettiek esetében már csak ajánlott. Megrendelése mindig díjköteles (oda-vissza útra számítva) és a repülőtéren vagy az utazási irodában fizethetjük meg. Igényünket minden esetben előre jelezzük a légitársaság felé, minimum 48 órával a járat indulása előtt. Ha ez elmarad, a légitársaság megtagadhatja a szállítást.
A gyermeket a repülőtéren a check in után a földi kiszolgáló személyzet egyik tagja kíséri a repülőgéphez, későbbiekben a légitársaság személyzete segíti az utazás során, végül vezeti majd a fogadó felnőtthöz. A gyermek az utasfelvételnél kap egy papírtasakot, melyben az utazáshoz és a kísérethez tartozó okmányokat kell megőriznie, illetve fontos, hogy ezt az utazás során a nyakában tartsa.