Koronavírus

Koronavírus-helyzet a légiközlekedés szereplőinél – I. rész: Air France – KLM

Az Air France - KLM délkelet-európai régióért is felelős, magyarországi képviseletének vezetőjét, Kiss Ildikót kérdeztük.

Az ma már nem kérdés, hogy a turisztikai ágazat szereplőit különösen negatívan érintette a Koronavírus-járvány. Utazási korlátozások, drasztikusan visszaesett utasforgalom és hatalmas kihívások jellemzik a mögöttünk álló néhány hónapot. Legújabb cikksorozatunkban a légiközlekedés meghatározó szereplőit kérdeztük a járvány okozta drámai helyzetről. Milyen jövőt prognosztizálnak? Mikorra realizálódhat a korábbi forgalomszint visszaállása? Hogyan látják a helyzetet a repülőtér és a légitársaságok képviselői?

Az Air France – KLM délkelet-európai régióért is felelős, magyarországi képviseletének vezetőjét, Kiss Ildikót kérdeztük.


Hogyan érintette a vállalatot a Koronavírus-válság? Miben változott a működés?

A koronavírus járvány súlyos, példátlan hatással van a légiközlekedésre, így az Air France-KLM csoportra is. Nagyon rövid időn belül  kellett lecsökkenteni, átalakítani a hálózatunkat, eleinte főleg a külföldön rekedt utasaink hazahozatalára és teherszállításra korlátozódva. 
Idén áprilisban az Air France-KLM tevékenysége a szokásos menetrendnek csak 2-3% -át tette ki.  Az Air France-nál  május  11-től várható a fokozatos  javulás, először a francia  belföldi hálózaton, majd az  európai határok újbóli megnyitásával Európán belül. Valószínűleg a nyár végén a hosszútávú járatokkal is újra tudunk indulni. Várjuk a számunkra különösen fontos országok határainak nyitását is, például az Egyesült Államokét. A KLM május 4-től megkezdte európai hálózatának fokozatos helyreállítását, napi járatokat indítunk további nyolc olyan úti cél felé, amelyeket  korábban felfüggesztettünk a Covid-19-hez kapcsolódó utazási korlátozások miatt.


Milyen intézkedéseket hoztak és milyen stratégiával készülnek a következő időszakra?

Az Air France-KLM csoport és az Air France 7 milliárd eurós finanszírozást kapott a válság leküzdésére és a jövőre való felkészülésre a francia államtól. Az Air France számára nyújtott hitelből 4 milliárd euró az állam által 90 százalékban garantált bankkölcsön, 3 milliárd euró pedig közvetlen állami kölcsön. A támogatási mechanizmussal az Air France-KLM cégcsoport szavatolni tudja az Air France-nak azokat a pénzügyi eszközöket, amelyekkel teljesíteni tudja kötelezettségvállalásait, folytatva az átalakulást ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjon egy olyan ágazatban, amelyet a globális válság teljesen átalakít.

A holland állam szintén kijelentette, hogy támogatni kívánja a KLM cégcsoportot. A kiegészítő támogatás szempontjainak és feltételeinek véglegesítésére jelenleg folynak az egyeztetések. Az átalakulási terv, amelyet az elkövetkező hónapokban véglegesítenek, gazdasági, pénzügyi és környezetvédelmi kötelezettségvállalásokat tartalmaz.


Mi a helyzet a járataikkal (főleg a budapestiekkel), mikor látják reálisnak az újraindulást?

Május 4. óta újra közlekedik a KLM Amszterdam és Budapest között,  a korábbi Boeing 737-es helyett Embraer E190 típusú géppel, amely minden nap reggel 9.15-kor indul Amszterdamból, 11.15-kor érkezik meg. Délben indul vissza Budapestről és 14.05-kor érkezik meg Amszterdamba.
Annak érdekében, hogy a légiközlekedés újraindulása minél zavartalanabb legyen, és az utasok kényelmesen tervezhessék meg következő repülésüket, lehetőséget kínálunk a lefoglalt utak időpontjának ingyenes megváltoztatására. A KLM jelenleg 25 tengerentúli járatát üzemelteti a Schiphol repülőtérről. A nyári menetrend szerint tervezett összes járat indulása azonban változhat. Azt tanácsoljuk, hogy az utasok a foglalás előtt ellenőrizzék a különféle korlátozásokat, amelyek országonként és személyenként eltérőek, és bármikor megváltozhatnak. Az Air France budapesti járatának újraindításának időpontját hamarosan kommunikáljuk.


Milyen biztonsági intézkedéseket tesznek annak érdekében, hogy a gépen a fertőzés veszélyét a minimálisra csökkentsék?

Az Air France és a KLM elsődleges fontossággal kezeli az utasai és a dolgozói biztonságát és egészségét, ezért a WHO, a RIVM, a GGD és az Air France és a KLM egészségügyi szakértői által javasoltak szerint különleges egészségügyi óvintézkedéseket vezettünk be földön és levegőben egyaránt.

A repülőtereken igyekszünk a legnagyobb távolságot biztosítani a check-in-nél történő sorban állás illetve a beszállítás során. A párizsi CDG repülőtéren minden lehetséges utassal való interakció helyén vírusgátló műanyag falakat húztak fel. A biztonság érdekében az amszterdami Schiphol reptéren több szolgáltatásért is csak kártyával lehet fizetni, az utasok pedig csak kisebb csoportokban szállhatnak fel a gépre.

A KLM Crown váróterem az amszterdami Schipol reptéren nyitva van, módosított nyitva tartással és szolgáltatással.

A személyzettel való érintkezés lehetőségét minimalizáltuk, ezért a járatokon elérhető étkezési lehetőségek is leegyszerűsödtek. A légiutas-kísérők maszkban és kesztyűben dolgoznak, elkülönített mosdót használnak, valamint gyakran használnak kézfertőtlenítőt és egyéb extra higiéniai termékeket. 

Amikor csak lehetséges a fedélzeten is biztosítjuk a távolságtartást az ültetés ilyen módon történő átalakításával, pl. ülések szabadon hagyásával.

A fedélzeten minden járatindulás előtt teljes fertőtlenítés történik, különös tekintettel az ülésekre, lehajtható tálcákra, üléskarfákra, illetve a mosdóra. A levegőt rendszeresen szűrjük magas hatékonyságú HEPA szűrővel, amelyet pl. az egészségügyben a műtőkben is használnak. Ezek a szűrők a vírus, illetve baktérium szennyezettség 99.999%-át kiszűrik, ezzel biztosítva a fedélzeti levegő minőségét.

Több ország is intézkedéseket vezetett be a közelmúltban a légitársaságok számára a koronavírus-járvány terjedésének megakadályozása érdekében, amelyek megkövetelhetik, hogy az utasok egészségügyi ellenőrzésnek, vagy akár lázmérésnek is alávessék magukat annak függvényében, honnan hová tartanak.

Az Air France és a KLM arra kéri minden utasát, hogy 2020. május 11-től viseljenek maszkot egész útjuk során. Természetesen erről minden kommunikációs csatornán (e-mail, sms, weboldalak) keresztül tájékoztatjuk utasainkat indulás előtt.


Kapcsolódó tartalmak:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük