Magyarországon sajnos továbbra is „utazásra nem javasolt” I-es kategóriába sorolandó a világ összes országa, van akinek mégis muszáj külföldre utaznia. Meddig terjed az utasbiztosítás és mikor érvényesíthető az útlemondási biztosítás? Alább olvashatja biztosító partnerünk, az Európai utazási Biztosító (EUB) közleményét a témával kapcsolatban.
Utazás pandémia idején
A koronavírus-járványtól való félelem és a pandémia következtében bevezetett általános szigorítások miatt sokan döntenek úgy, hogy a tervezett utazásaikat későbbi időpontra halasztják. Sokan vannak azonban, akik üzleti útjukat, külföldön élő rokonaik meglátogatását nem halaszthatják el most sem.
2020. szeptember 1-jétől a Külügyminisztérium Konzuli Szolgálata a világ összes országát az „utazásra nem javasolt térségek” közé sorolta. Ezekben az országokban nyújtandó biztosítási szolgáltatások teljesítését a biztosítók alapesetben kizárják.
Érvényes utasbiztosítás egyes utazásra nem javasolt országban is
Tekintettel a rendkívüli helyzetre, az Európai Utazási Biztosító Zrt. (EUB) vállalja a szolgáltatást azon meghatározott területekre vonatkozóan, amelyek a biztosításkötés napján szerepelnek a biztosító honlapján elérhető országlistán.
Jó hír, hogy az EUB Európa és Világ-1 területi hatályon belül – a szerződési feltételektől eltérően – Covid-fertőzés, illetve egyéb járványos megbetegedés esetén 25 000 000 Ft-ig vállalja az orvosi és mentési költségeket, továbbá a beteg utas hazaszállítási többletköltségeit limit nélkül vállalja a biztosító. Tehát ha valaki a külföldi tartózkodása alatt diagnosztizált Covid-19 megbetegedés miatt nem utazhat haza a tervezett időben, akkor a beteg részére a biztosító megszervezi a későbbi hazautazást és vállalja ennek többletköltségeit. Az együtt utazó, nem beteg hozzátartozók vagy egy utastárs részére a „További utazási segítségnyújtás” szolgáltatások keretében, a termék szerinti limitig van fedezet a későbbi hazaút többletköltségeire. Ha a beteg utasnak nem szükséges kórházban tartózkodnia, akkor a szállásköltségeket számára szintén az adott termék szerinti limitig téríti a biztosító, és ez vonatkozik az utastársra/hozzátartozókra is. Karantén költségeire viszont nem terjed ki a biztosítás abban az esetben, ha az utas nem beteg, hanem a karantént azért rendelik el, mert olyan személy közelében tartózkodott, akit Covid-fertőzéssel diagnosztizáltak (pl. az idegenvezetőnek, vagy a csoport egy másik tagjának lett pozitív a PCR tesztje).
Azzal is érdemes tisztában lenni, hogy Világ-2 területi hatályon belül a biztosító kockázatviselése nem terjed ki járványos megbetegedésekre, ezen belül Covid-19-re sem, tehát nagyon fontos, hogy utazás előtt tájékozódjunk arról, mely területi hatály alá tartozik az úti célunk.
Útlemondási biztosítás és COVID-19
Sok kellemetlenségtől és kiadástól megkímélhetjük magunkat, ha utasbiztosításunk mellé útlemondási biztosítást is kötünk, azonban a storno biztosítás nem érvényesíthető minden esetben. Nem tartozik például a biztosító szolgáltatási körébe, ha az utas azért nem utazik el, mert fél a járványtól, vagy, mert nem tudja vállalni az előírt karantént az utazást követően.
Ha viszont az ügyfél Covid-megbetegedés miatt nem tud elutazni, sürgősségi orvosi ellátásban részesült, melyet orvosi dokumentumokkal tud igazolni, a biztosító az útlemondási biztosítás keretein belül vállalja a szolgáltatást.
A vírus kimutatására kifejlesztett tesztek közül jelenleg a PCR teszt a legmegbízhatóbb, ezért az EUB kizárólag a PCR teszt alapján készült pozitív leletet fogadja el lemondási okként. A PCR teszt költségeinek megtérítését a biztosító nem vállalja.
Pozitív PCR teszttel az indulás előtt legkorábban 14 nappal történt lemondást fogadják el. Amennyiben a lemondáskor több mint 14 nap van az indulásig, további pozitív tesztet vagy háziorvosi, szakorvosi, kórházi dokumentumokat kérhetnek be.
Az ügyfél kárenyhítési kötelezettségei közé tartozik, hogy a betegség tüneteinek jelentkezésekor, legkésőbb egy napon belül orvosi segítséget kell igénybe vennie, valamint a lemondásra okot adó körülmény bekövetkezését követő egy munkanapon belül le kell mondania az utazási szolgáltatónál az utat. Ez utóbbi szükséges ahhoz is, hogy az iroda kiállíthassa a kötbér/bánatpénz számlát.
A pozitív teszt kézhezvételét és a lemondást követően a lehető leghamarabb be kell jelenteni telefonon az eseményt az EUB-Assistance-nak, majd megtenni az online kárbejelentést az EUB felé.
A tájékoztatás nem teljes körű.