Elsősorban a fapados járatokon okoz problémát és konfliktust, ha az egyik utas hátra akarja dönteni az ülést. Mikor szabad és mikor nem? Mik a repülés írott és íratlan szabályai?
Honnan ered a probléma?
Évente több alkalommal is olvasni arról, hogy két utas összeszólalkozik, esetenként akár összeverekszik amiatt, hogy egyikük hátra akarja dönteni az ülést. Komoly esetekben a pilóta dönthet úgy, hogy kényszerleszállást hajt végre, ami egyrészt anyagi kárt jelent a légitársaságnak, másrészt nagy bosszúságot az összes többi utasnak.
A széküket hátra döntők szerint joguk van a kényelemhez, a pihenéshez, ha már egyszer megvásárolták a jegyet, míg az ellenzők azzal érvelnek, hogy a szűkös helyen káoszt okozna, ha mindenki hátra döntené az ülését. A fapados járatokon egy magas, megtermett utasnak amúgy is szűkös a hely, akkor is, ha az előtte lévő széksor ülése függőleges helyzetben van.
A tendencia, bár a fapados járatokkal kezdődött az ülések méreteinek és a sortávolságok csökkentése – szinte minden gépet érint. Például az Airbus is lefaragott a karfák szélességéből, hogy még egy ülés elférjen a sorban. Az elmúlt tíz évben pedig átlagosan 7-10 centivel kerültek közelebb egymáshoz az üléssorok, amit azért nem veszünk észre drasztikus változásként, mert közben a háttámlák és az ülések is vékonyabbak lettek.
Mikor szabad hátra dönteni az ülést és mikor nem?
Elsősorban a biztonsági előírásokat köteles mindenki betartani egy járaton. Eszerint le- és felszálláskor minden esetben függőleges helyzetben kell lenniük az üléseknek, és a tálcát is rögzíteni kell. Ezen kívül minden olyan esetben így kell tenni, amikor menet közben a pilóta erre utasítást ad, például, mert enyhe turbulencia miatt a légáram megdobhatja a gépet.
Ezen túlmenően pedig az íratlan szabályok és az etikett a mérvadó. Vagyis, ne okozzunk semmilyen kellemetlenséget utastársainknak, ami fordított esetben minket is zavarna.
A távolsági járatokon szinte mindenki pihen több-kevesebb ideig, így ott természetes, hogy időnként hátra döntjük az ülésünket. A probléma elsősorban a néhány órás utaknál jelentkezik. Ilyenkor mindig vegyük figyelembe, milyen testalkatú személy utazik mögöttünk és kérjünk tőle engedélyt. Egy 150 centis, vékony testalkatú hölgyet vagy egy még kisebb gyermeket vélhetően kevésbé zavar a megdöntött ülés. Egy magas, megtermett férfinak már nem biztos, hogy kényelmes így végig ülni az utat.
A viták elkerülése érdekében szerencsésebb, ha az ülés hátra döntése helyett alternatív pihenési technikákhoz folyamodunk. Ilyen lehet például a nyaktámasz vagy párna használata. Létezik olyan állítható fejtámasz, aminek a két széle tenyeret formáz, és akár előre is dönthetjük a fejünket, mintha egy nagy tenyérben pihennénk. Szintén vannak olyan mellkasra rögzíthető támaszok, amik segítségével előre dönthetjük a fejünket, mintha hason szeretnénk aludni. Ha nem is olyan kényelmes, mint az ágy, de egy rövid pihenésre megoldást nyújt ez a lehetőség is, ráadásul így nincs szükség az ülésünk hátradöntésére. Nem tudja mi vihető fel repülőgép fedélzetére? Itt tájékozódhat!
A legjobb megoldás mindig az, ha megbeszéljük a mellettünk, mögöttünk ülőkkel, hogyan tudunk valamennyien a lehetőségekhez képest kényelmesen ülni.
Hasznosnak találta a cikket? Olvassa el kapcsolódó bejegyzéseinket is!
>> Fedélzeti higiénia – tisztálkodás a repülőút alatt