Utazás előtt vagy közben bizonyára Önben is felmerültek már repülős kérdések, melyek nem hagyták nyugodni! Most lerántjuk a leplet az érdekességekről!
Milyen sebességgel megy egy repülőgép?
Egy repülőgép sebessége függ a típusától, valamint attól, hogy keleti vagy nyugati irányba halad. Hátszélben – keleti irányba – értelemszerűen nagyobb sebességet ér el ugyanaz a gép. Általánosságban elmondható, hogy az utasszállítók sebessége jellemzően 700-900 km/óra között van, a tengerentúli társaságok gépei pedig 1000-1050 km/órával mennek általában.
Miért dugul be a fülünk repülés közben?
Fel- és leszállás közben a legtöbb embernek bedugul a füle. Ezt a légnyomás változás okozza. Felszálláskor csökken a légnyomás, leszálláskor pedig újra megemelkedik. A dobhártya két oldalán a különböző nyomást a fülkürt egyenlíti ki. Nyeléskor megnyílik a fülkürt, és a beáradó levegő kiegyenlíti a nyomást. Ha a nyomás nem tud gyorsan kiegyenlítődni, akkor fülzúgást, pattogást, fülcsengést, fülfájást tapasztalunk. Átmenetileg szédülés és hányinger is jelentkezhet.
A legtöbb esetben ez az érzés spontán elmúlik. A kisgyerekeknél, valamint a náthás embereknél ez a probléma huzamosabb ideig is fennáll és erősebb tünetek jelentkezhetnek. Segít, ha fel- és leszállás közben tudatosan, sokat nyelünk, rágózunk vagy apró kortyokban folyamatosan iszunk. Kapható speciális füldugó is a repüléshez. Egy gyakorlott stewardess szerint az is jó megoldás, ha a fel- és leszállás idejére két bögrét szorít az ember a fülére. Mivel így viccesen néz ki az utas, ezért ezt a módszert a gyerekeknek és a betegeknek szokták javasolni az erős fülfájás ellen. Aki erősen náthás, ha lehet, jobb, ha elhalasztja a repülést.
Miért van spirál festve a hajtóművek közepére?
Az a fehér spirál a hajtómű közepén az úgynevezett orrkúp spirál. Legfőbb célja, hogy jelezze, ha a hajtómű mozgásban van. Ez a földi személyzet biztonságát szolgálja, akik fülvédőben dolgoznak, így nem feltétlenül hallják, ha beindul egy hajtómű. A festett spirál mozgása azonban egyértelmű jel, hogy biztonságos távolságba kell állni a géptől.
Alszanak-e a pilóták a hosszú repülőutakon?
A válasz: igen. Sőt, nem csupán a tengerentúli járatokon fordul elő, hogy elbóbiskol a pilóta, hanem a rövid távú utakon is. A személyzet jelezheti is a pilótának, hogy szüksége van egy kis pihenésre. Természetesen nem arról van szó, hogy a pilóta végigalussza az utat, majd kábán ébredve próbál landolni, hiszen a mély alvás után romlik az ember reakció ideje. Csupán rövid időre elszundítanak a pilóták, hogy felfrissüljenek. Amíg az egyik pilóta pihen, a másik figyel mindenre.
Mi az a turbulencia?
Turbulencia akkor alakul ki, ha hirtelen megváltozik a légáramlás. Hirtelen megváltozik a szélerősség, ami megrángatja a gépet. Turbulencia keletkezhet viharos időben, de a hegyek és a magas épületek is eltéríthetik a légáramlatokat. A modern repülőgépek rövid idő alatt képesek 30 métert zuhanni és emelkedni. Úgy építették meg őket, hogy a legerősebb turbulenciát is kibírják. Kellemetlen érzés ugyan, amikor megdobja a szél a gépet, de ettől még nem fog lezuhanni a repülő. Maradjunk a székben ülve, bekötve. Annak érdekében, hogy kevésbé érezzük a rázkódást, érdemes a szárnyak fölötti ülések egyikére venni a jegyet.
Van olyan érdekes repüléssel kapcsolatos kérdés, ami foglalkoztatja? Írja meg nekünk kommentben és egy következő cikkben megválaszoljuk!
3 Responses
arról szeretnék érdeklődni,hogy a nagy fiamnál nagyon erős fejfájás jelentkezett a leszállás után oda felé és több napig nem múlt el a fejfájása
Kedves Andrea,
A légnyomáskülönbség miatti fejfájás fordulhat elő többször is, de ha túl hosszú ideig tart kérjük forduljon kezelőorvosához.
üdvözlettel,
repjegy.hu
[…] légúti megbetegedésben szenved, például nagyon náthás, érdemes elhalasztani az utat, mert fájdalommal fog járni a számára a le- és felszálláskor tapasztalható nyomáskülönbség, ami miatt rettentően sírni […]